Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2013

BEAT BULLYING!

 To bullying ″, ελληνιστί σχολικός εκφοβισμός, είναι ένα φαινόμενο το οποίο έγινε ιδιαιτέρως γνωστό παγκοσμίως κυρίως την τελευταία δεκαετία. Χαρακτηρίζεται από την επαναλαμβανόμενη και απρόκλητη παρενόχληση κάποιου παιδιού, το οποίο αδυναμεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του, και εμφανίζεται με διάφορες μορφές, όπως η σωματική, η λεκτική, η ψυχολογική και η διαδικτυακή βία.
 Το παιδί θύτης υπερέχει σωματικά του παιδιού θύματος, είναι δημοφιλές ανάμεσα στα συνομήλικα άτομα της ομάδας του και συχνά εμφανίζει στοιχεία επιθετικότητας ως προς τη συμπεριφορά του απέναντι στον κοινωνικό του περίγυρο. Αντιθέτως, το παιδί θύμα είναι λιγότερο αποδεκτό από τους συνομηλίκους του, και πολλές φορές κοινωνικά αποκλεισμένο από δραστηριότητες και τον περίγυρο, ενώ στερείται αυτοπεποίθησης και είναι πιο ευαίσθητο και ήσυχο. Ως προς τον τρόπο που εκδηλώνεται αυτή η μορφή της νεανικής παραβατικότητας, ποικίλλει ανάλογα με τον τρόπο που εκδηλώνεται. Υπάρχουν τα χτυπήματα, οι απειλές, τα στριμώγματα, οι κλοτσιές  που αφορούν τη σωματική βία, και οι εκβιασμοί, τα πειράγματα, οι κοροϊδίες, η εξύβριση, διάφορα ταπεινωτικά, εξευτελιστικά και ρατσιστικά σχόλια της ψυχολογικής και λεκτικής βίας η οποία και μπορεί να συνεχιστεί  και να επεκταθεί στα πλαίσια της σεξουαλικής παρενόχλησης. Τα τελευταία χρόνια, η προσθήκη του ηλεκτρονικού εκφοβισμού, στα ως πρότινος  γνωστά μέσα bullying ″, είναι ευρέως γνωστή, καθώς οι νέοι από πολύ μικρή ηλικία έχουν πρόσβαση στα μέσα δικτύωσης και σε εφαρμογές μέσω κινητών τηλεφώνων και βίντεο, και καταφεύγουν στη δημοσιοποίηση άσεμνου ή μη περιεχομένου χωρίς τη συγκατάθεση του ατόμου, καθώς και στην αποστολή προσβλητικών μηνυμάτων και απειλών και εξευτελισμό των παιδιών σε μπλοκ, σελίδες και σε διαφόρων ειδών προφίλ.
 Οι επιπτώσεις όλου αυτού του φαινομένου που διαδραματίζεται, έχουν να κάνουν τόσο με τα παιδιά θύτες όσο και με τα παιδιά θύματα. Τα μεν πρώτα, εμφανίζουν συμπτώματα κατάθλιψης και απομόνωσης. Ας μην ξεχνάμε τον αριθμό των παιδιών τα οποία καταφεύγουν στην αυτοκτονία για να ξεφύγουν από αυτή τη δύνη του εξευτελισμού και εκφοβισμού. Η αποστροφή προς το σχολείο, οι πιθανές σχολικές αποτυχίες και μαθησιακές δυσκολίες, το άγχος, η αλλαγή στο τρόπο διατροφής και ύπνου του παιδιού, είναι μερικά δείγματα τα οποία οι γονείς οφείλουν να παρατηρήσουν και να προβληματιστούν ώστε να διερευνήσουν τι συμβαίνει. Όσο για τα παιδιά θύτες, είναι πιο επιρρεπή στην άσκηση βίας, και το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών, σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει, ποσοστό που αγγίζει σχεδόν το 60% , κατά τη διάρκεια της ενηλικίωσης τους και αργότερα έχουν διάφορα προβλήματα με το νόμο και με πράξεις αξιόποινες, όπως και με τη χρήση ναρκωτικών ουσιών και αλκοόλ.
 Ευτυχώς, με τη βοήθεια της επιστήμης και όλων των πρόσφορων μέσων που διαθέτονται στην εποχή μας, υπάρχει λύση σε αυτό το μείζων θέμα. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, οφείλουν να παρατηρούν τυχόν τέτοια προβλήματα και να βρίσκονται σε συνεχή συνεργασία μεταξύ τους αλλά και με τα παιδιά έτσι ώστε να παρεμβαίνουν και να σταματούν τέτοια φαινόμενα όταν διαδραματίζονται. Η δημιουργία ενός υγιούς περιβάλλοντος στο σπίτι, η επικοινωνία και η εκμάθηση του πόσο επικίνδυνο μπορεί να αποβεί το bullying αλλά και πώς να το αντιμετωπίσει το παιδί είτε σαν θύτης είτε σαν θύμα είναι ένας τρόπος αντιμετώπισης. Εξάλλου η ύπαρξη διαφόρων συλλόγων και μη κυβερνητικών οργανώσεων που δραστηριοποιούνται σε τέτοια θέματα που έχουν να κάνουν με το παιδί, αλλά και πληθώρα γραμμών επικοινωνίας που λειτουργούν καθόλη τη διάρκεια της ημέρας, στελεχωμένων από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς μπορούν να υποβοηθήσουν στο έργο αυτό και να συντελέσουν θετικά στην έκβαση των προσπαθειών που καθημερινά γίνονται.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου