Τρίτη 17 Μαΐου 2011

Η δυναμική του fixer


Ύστερα από την αμφιλεγόμενη ομιλία του κ. Κώστα Καλλέργη σχετικά με την μεθοδολογία στην έρευνα όσον αφορά το ντοκιμαντέρ στο εξωτερικό σε συνεργασία με την Λήδα Τσενέ, καθηγήτρια του μαθήματος, μάθαμε τι εστί fixer και πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του για τον δημοσιογράφο.
  Fixer είναι ο φροντιστής, ακόμη καλύτερα δημοσιογράφος, ο οποίος κατάγεται από τον χώρο που θες να πας ή διαμένει εκεί, που θα σου δείξει τον τόπο ή θα σε ενημερώσει για το θέμα όσο εσύ είσαι απών. Βεβαίως πληρώνεται με 100-200$ ημερησίως. Με την κατάλληλη οικειότητα "ο έμμισθος είναι κι έμπιστος". Εφόσον λοιπόν το δημοσιογραφικό επιτελείο έχει λάβει τα ακόλουθα ζητήματα υπόψην μπορεί να ψάξει για fixer.

  • θέμα/ ιδέα
    • να κάνουμε κάτι για τις νάρκες
      • Πού; Ποιες χώρες;π.χ. στην Αγκόλα. 
      •  Δυσκολίες.
        • Πρόχειρο δεκαπάζ χωρίς να χεις τις σημειώσεις σου καν.
        • Σε μια χώρα που μπορεί να σε συλλάβουν.
      •  Τί γίνεται;
        • Μήπως κάποιες εκδηλώσεις;
          • καλιστεία (αμφιλεγόμενα) γυναικών που έχουν πατήσει νάρκη. 
    • το θέμα δεν πρέπει να ναι πολύ γενικό
  • Χρόνος: πρέπει να τον παραδώσουμε κάπου
  • Προϋπολογισμός: (ανάλογα πόσο θα κάτσουμε, εισιτήρια)
  • Νομικό πλαίσιο
    • άδεια κινηματογράφησης
    • επικοινωνία με το τελωνείο
    • το υπουργείο: πόσο μεγάλη είναι η κάμερα
  • Καιρός
    • έντονα καιρικά φαινόμενα 
      • π.χ. τον Νοέμβρη πότε είναι το rain season. Μπορεί να μην έχεις το πλεονέκτημα του ηλίου εκτός αν το θέμα σου είναι η βροχή.
  • Κίνδυνοι - ραδιενέργεια. 
Από κει και πέρα σημαντικό είναι να λάβουμε και κάποια άλλα στοιχεία στον εγκέφαλό μας.
  • Πώς τον βρίσκουμε; Πρέπει (υπογραμμίζω) να ναι δημοσιογράφος. Επικοινωνούμε με το τοπικό γραφείο ειδήσεων. 
    • Π.χ. γινόταν θέμα με τα ορυχεία χρυσού. Φίξερ στο μισό μέρος ήταν μια κοπέλα καθαρά ενάντια των ορυχείων  χρυσού. Ήταν λοιπόν ανάπηρη εξαιτίας ενός σφάλματος στο ορυχείο. Ο άλλος fixer ήταν από την άλλη μεριά.
    • Μπορεί να χει αρχειακό υλικό. 
    • Μπορεί να ναι και από μια εταιρία ντόπιας παραγωγής, αν κι εκεί είναι πιο ακριβός. Εντούτοις θα σου κόψει απόδειξη, κάτι το οποίο χρειάζεται για το ταμείο σου. 
  • Μπορεί ο fixer να δουλεύει περισσότερο. Μπορεί και λιγότερο. 
  • Συζήτηση εκ των προτέρων.
  • Υπάρχουν άλλοι τρόποι να κάνεις οικονομία.
    • π,χ, αν έχει αυτοκίνητο.
  • Αν γίνεις κολλητός του τα πράγματα είναι πιο εύκολα.
  • Καθημερινό διάβασμα. Ο δημοσιογράφος τρέχει πίσω από την είδηση.
  • Οικολογία.
  • Ειδικό τμήμα για τα media.
  • Για ζητήματα ασφαλείας, όταν ο pixer είναι φίλος σου μπορεί να μην τον βάλεις στους τίτλους τέλους.  
Πολλές χώρες αντί για pixer σου δίνουν minder. Οι νόμοι του κράτους σου τον υ
ποχρεώνουν να ναι μαζί σου απ' το πρωί μέχρι το βράδυ. Συνεχής έλεγχος. Παραφράζει όμως τη μετάφραση. Φέρι πιν, είχαν κάποιον για fixer ο οποίος διάλεγε ανάλογα με το τι τον συνέφερε και του έλειπε και ο μισός εξοπλισμός. Εδώ υπάρχει το "δεν πληρώνω" και καθάρισες.
 Πολύ σημαντική η επικοινωνία με τον fixer προκειμένου να δεις τι θες να κάνεις. 
Ενδιαφέρον κομμάτι είναι και η σκαλέτα, δηλαδή η δομή.
  • Πώς το φαντάζομαι; 
  • Ενδιαφέρον ζήτημα έχει να πάρω ισόποσα δείγματα κι από τις δυο πλευρές.(υπέρ/ενάντια)
  • Αυτό θα σε βοηθήσει να είσαι οργανωμένος στα γυρίσματα (να οργανώνεις κι εσύ κάποια). Κρατάς και το χρόνο σου, μα και τα πρακτικά (magic light). Χρειάζεσαι ευελιξία ως προς το χρόνο και το θέμα.
Όταν σκεφτείς τι θες να πεις και βρίσκεις τα θέματα που θα σου μιλήσουν. Π.χ. στην ακτή Ελεφαντοστού υπήρξαν τοξικά. Μίλησαν με τα θύματα. Είναι καλύτερο αυτά που θες να πεις, να πείσεις τους συνεντευξιαζόμενους να τα λένε ώστε να ναι πιο έγκυρες οι πηγές.
Εισαγωγή. Πλέκεις κομμάτια...
Κάποιος που να ανήκει σε μια κυβερνητική οργάνωση μπορεί να σου ανοίγει μια πόρτα, σου κλείνει όμως τα υπόλοιπα. Κάποιος που έχει πάρει μια θέση πληρώνεται κι γι' αυτό. Φεύγεις πολύ απ' την πραγματικότητα. Παραδείγματος χάρη όταν συζητάς για τα δικαιώματα των παιδιών δεν θα νοιαστούν το πόσο κοστίζει.
Πού υπάρχει το ασφαλές; Να μετράει τη ραδιενέργεια, τα όρια. Στην Αμερική υπάρχει ολόκληρη γραφειοκρατεία. Κυοφορούν μηνύσεις. Υπάρχει έγκριση να εμφανιστεί κάποιος; (Στην Ελλάδα αυτό δε γίνεται).Έχει τύχει να διακινδυνεύσεις. Όχι όμως κι επί τούτου. Στην Ακτή Ελεφαντοστού όπου είχαν κατάσχει τον εξοπλισμό υπήρχαν θέματα επειδή μια κοπέλα ήταν λευκή.
Τέλος, συνήθως είναι 2-3 άτομα σε ετοιμότητα, ο δημοσιογράφος, ο εικονολήπτης κι ο παραγωγός. Στο πλάνο πρέπει να δίνεται κάποια προσοχή. Το κάδρο πρέπει να εμπεριέχει μόνο το συγκεκριμένο θέμα. Αν θες, για παράδειγμα να κλάψεις καλύτερα να πας στην άκρη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου