Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2011

Κατάθλιψη & Διαδίκτυο




Τάση στην απομόνωση και την εσωστρέφεια εκδηλώνουν τα άτομα που είναι εθισμένα στο διαδίκτυο ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι έχουν και χαμηλή αυτοεκτίμηση. Όπως αναφέρουν μελέτες, όσοι έχουν εθισμό με το internet παρουσιάζουν συννοσηρότητα σε ποσοστό 60%, σε άγχος, κατάθλιψη και κατάχρηση ουσιών.

Την τελευταία πενταετία, αρκετές έρευνες έχουν συσχετίσει την κατάθλιψη και τον εθισμό στο διαδίκτυο κυρίως σε ό,τι αφορά τους εφήβους। Ο ψυχίατρος παίδων και εφήβων, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης και Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο Κωνσταντίνος Σιώμος, αναφέρει ότι: «Όπως παρατηρήθηκε σε πρόγραμμα υπηρεσιών του Χάρβαρντ, για τον εθισμό στους Η/Υ, οι ασθενείς της κλινικής έχουν ένα τουλάχιστον άλλο ένα πρόβλημα, όπως κατάθλιψη, κοινωνική φοβία, διαταραχή ελέγχου των παρορμήσεων και διαταραχή ελλειμματικής προσοχής».

Επικαλούμενος στοιχεία ξένων μελετών αναφέρει ότι το 54% όσων πληρούσαν τα κριτήρια για τον εθισμό στο διαδίκτυο είχαν ένα προηγούμενο (πριν τη χρήση του διαδικτύου) ιστορικό κατάθλιψης, ενώ άλλοι είχαν για χρόνια χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Σύμφωνα με τον κ। Σιώμο, στη Ελλάδα, στην κυρίως ομάδα των εθισμένων εφήβων που ανήκουν τα αγόρια, η κατάθλιψη αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα πρόγνωσης του εθισμού: «Με δεδομένο την ταχύτατη εξάπλωση του διαδικτύου σε παγκόσμιο επίπεδο και ιδιαίτερα στους εφηβικούς πληθυσμούς, οι ψυχίατροι παιδιών και εφήβων οφείλουν να εξετάζουν σε βάθος τη σχέση των νέων με το διαδίκτυο και πώς αυτή αλληλεπιδρά με ψυχικές διαταραχές, για την παροχή ποιοτικότερης και αποτελεσματικότερης φροντίδας υγείας».

Ωστόσο, όταν η χρήση των υπολογιστών γίνεται με ένα ξεκάθαρο στόχο, μπορεί να βοηθήσει στην όξυνση ανάλογων γνωστικών δεξιοτήτων. «Η περιήγηση στο διαδίκτυο μπορεί να βοηθήσει σε ενεργοποίηση ευρύτερων νευρωνικών δικτύων και κατά συνέπεια και αιμάτωση περιοχών του εγκεφάλου. Άτομα με ελλείμματα γνωστικών δυνατοτήτων και ηλικιωμένοι μπορούν να βοηθηθούν από δομημένα προγράμματα όπου υπάρχει σαφής στόχο- κατευθυνόμενη δράση, όπως απλά videogames.

Η περιήγηση πρέπει να περιέχει όσο το δυνατό πιο ιεραρχικά δομημένο περιεχόμενο, το οποίο μπορεί να διανθίζεται από γραφήματα και εικόνες οι οποίες όμως συνάδουν άμεσα με το θέμα και δεν συσχετίζονται μέσω ενδιάμεσων συνειρμών», επισημαίνει ο ψυχίατρος- αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης και Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο Γεώργιος Φλώρος, σε ανακοίνωσή του με θέμα «Αναδιαμόρφωση της λειτουργίας του ανθρώπινου εγκεφάλου μετά τη χρήση Η/Υ και διαδικτύου। Η επίπτωση στην εκπαίδευση και στις γνωστικές λειτουργίες μελλοντικών γενεών».

Το περιβάλλον του ηλεκτρονικού υπολογιστή, σύμφωνα με τον κ। Φλώρο, πρέπει να απομονώνει και να εμφανίζει αποκλειστικά τη συγκεκριμένη δράση και όχι άλλα ερεθίσματα। «Η εξάσκηση θα αποδώσει καλύτερα όταν γίνεται συγκεκριμένη ώρα της ημέρας, όπου το άτομο δεν έχει ταυτόχρονα εξωτερικά ερεθίσματα και είναι ξεκούραστο.

Εφόσον έχουμε ένα ξεκάθαρο στόχο στο μυαλό μας όταν περιηγούμαστε στο διαδίκτυο είναι σκόπιμο να αυτοπεριορίζουμε το βάθος της αναζήτησης μας «μακριά» από το αρχικό σημείο. Η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή με ένα ξεκάθαρο στόχο, γνωστικά απαιτητικό, μπορεί να βοηθήσει στην όξυνση ανάλογων γνωστικών δεξιοτήτων» καταλήγει ο κ. Φλώρος.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου