Δευτέρα, 4 Νοεμβρίου 2013

Είναι η διαφήμιση τέχνη ή όχι;


   Η διαφήμιση είναι η προβολή των αρετών ενός προϊόντος ή προσώπου, με σκοπό να γίνουν γνωστές στο ευρύ κοινό με τη χρήση των μέσων μαζικής ενημέρωσης και πολλές φορές με τη μέθοδο της επανάληψης. Απώτερος σκοπός της είναι σαφώς η αύξηση του κέρδους, όσον αφορά το εμπορικό μέρος των προϊόντων, καθώς επίσης η πληροφόρηση του κοινού και η ανάδειξη προτύπων κατανάλωσης. Απευθύνεται σε άτομα όλων των ηλικιών, ανεξαρτήτως φύλου και κοινωνικοπολιτικής και οικονομικής τάξης και επιστρατεύει ως  ‟όπλα″ της, τη γυναίκα, την ομορφιά, υλικά αγαθά, όπως τη χλιδή και τον πλούτο αλλά και αξίες και στοιχεία χαρακτήρων, όπως στοργή, η γοητεία, ο δυναμισμός, η ελευθερία και η δύναμη.
   Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης είναι σε απόλυτη εξάρτηση με τη διαφήμιση, αφού η δεύτερη τα χρησιμοποιεί κατά κόρων και σε οποιαδήποτε μορφή τους για να προβάλει το εκάστοτε προϊόν. Η μουσική, η τηλεόραση, ο λόγος, οι εντυπωσιακές εικόνες, είναι μερικά από τα μικρά κόλπα για να συνδέσουν τις ανθρώπινες αξίες και θέλω με το προϊόν. Όλα όμως αυτά, πέραν των θετικών στοιχείων που προσφέρουν, καθώς βελτιώνουν την κριτική ικανότητα των ατόμων και το βιοτικό επίπεδό τους, την μείωση των τιμών και την ποιοτική ανέλιξη των προϊόντων διαμέσω του ανταγωνισμού που δημιουργείται, έχουν και κάποιο μικρό τίμημα. Πολλές φορές εξαπατά το κοινό και εμφανίζονται δείγματα υπερκαταναλωτισμού, αλλοτριώνονται τα ήθη, τα έθιμα και οι αξίες με τα νέα πρότυπα που προωθούνται όπως και οι σχέσεις των ανθρώπων, και ακρωτηριάζεται η σκέψη. Με τη μέθοδο της πειθούς, τα άτομα συμμορφώνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις όλων των τομέων και εξυπηρετούνται συμφέροντα κεφαλαιούχων.
   Όμως, με όσα αναφέραμε παραπάνω, τελικά που καταλήγουμε; Η διαφήμιση είναι τέχνη ή όχι; Σίγουρα υπάρχουν ομοιότητες όσον αφορά στη τεχνική την οποία και η διαφήμιση και η τέχνη χρησιμοποιούν. Η διαφήμιση χρησιμοποιεί στοιχεία της τέχνης, όπως για παράδειγμα τη μουσική, την εικόνα, το λόγο με την ηθοποιία και πολλές φορές είναι καλλιτεχνική. Όμως δεν είναι τέχνη, γιατί υπάρχει μία βασική διαφορά στους σκοπούς που υπηρετεί η καθεμία. Σκοπός της τέχνης είναι το πνευματικό και αισθητικό όφελος, σε αντίθεση με τη διαφήμιση της οποίας σκοπός είναι το κέρδος και γι αυτό χρησιμοποιεί τη τέχνη για να το επιτύχει. Με την τέχνη εκφράζεται ο ψυχικός κόσμος του δημιουργού αλλά και οι ιδέες και αξίες της εποχής του, έχει δικούς της νόμους και δεν υπηρετεί ιδεολογίες, είναι αδέσμευτη, ειδοποιός  διαφορά με τη διαφήμιση η οποία αρκετές φορές εξιδανικεύει τις αντιλήψεις και τις ανάγκες των ανθρώπων και χειραγωγεί τις συνειδήσεις με τις μεθόδους της προπαγάνδας, του βομβαρδισμού πληροφοριών και των επαναλήψεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου