Διατρέχουμε την Μεγάλη Εβδομάδα ή αλλιώς εβδομάδα των Παθών, 40 μέρες ύστερα από την Καθαρά Δευτέρα. Καιρός να θυμηθούμε τα κυριότερα γεγονότα που συγκλόνισαν την Χριστιανοσύνη. Εξού και η τιμητική νηστεία, η οποία οδηγεί τους πιστούς στην κάθαρση.
Όλα ξεκινούν με την Κυριακή των Βαΐων, ή Κυριακή του Λαζάρου (που μετατέθηκε το Σάββατο), ή Κυριακή Βαϊοφόρος, η προηγούμενη Κυριακή της εορτής της Ανάστασης. Πρόκειται για την εκτίμηση της εισόδου του Ιησού στα Ιεροσόλυμα ραίνοντας οι Ιουδαίοι τη διάβαση με βάγια ψέλνοντας «Ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου».. Φέτος στην Ηλεία (και όχι μόνο) τυχαίο ή όχι ο Θεός εκδήλωσε την συμμετοχή του ποτίζοντας ολόκληρη την περιοχή.
Μία μέρα μετά, "στην Ορθόδοξη Εκκλησία, σύμφωνα με το τηρούμενο Μηναίο ή Μηνολόγιο, η Μεγάλη Δευτέρα είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Ιωσήφ, του επωνομαζόμενου "Παγκάλου" του γιου του Ιακώβ, που αναφέρεται στη Παλαιά Διαθήκη και στην άκαρπη συκιά, που την καταράστηκε ο Χριστός και ξεράθηκε μ' ένα του λόγο". Γι αυτό και οι Έλληνες λέμε "Μεγάλη Δευτέρα, ο Χριστός με την μαχαίρα". Αναλύοντας:
Απ' τη ζήλια τους τα αδέρφια του Ιωσήφ, τον καταφθόνησαν από την μία δίνοντάς τον στον πατέρα τους ως δήθεν θηριο-σκοτωμένο από την άλλη ξεπουλώντας τον στον Φαραώ, ο οποίος και τον φυλάκισε καταδικάζοντας τον λαό σε εφτά χρόνια ακαρπίας και λιμού εντός ονείρου. Η ερμήνευσή του ανταπόδωσε στον Ιωσήφ μέγιστα αξιώματα συνεισφέροντας στη λύτρωση. Επίσης, ο Ιωσήφ συγχώρεσε τα αδέρφια του γυρίζοντας μαζί στην Αίγυπτο.Τη Μεγάλη Τρίτη, όπως σήμερα, δοξάζουμε το Ιερό Ευαγγέλιο ενάντια των θρησκευτικών αρχηγών του Ισραήλ, των Γραμματέων και των Φαρισαίων και την παραβολή των δέκα παρθένων, τιμώντας την θεία προέλευση της γυναίκας αλλά και το λάδι ως επικοινωνία με τον Θεό.
Αύριο το πρωί τελείται o εσπερινός της Μεγάλης Τετάρτης και Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία. Το απόγευμα γίνεται η Ακολουθία του Ευχελαίου και η τελετή του Νιπτήρος που είναι και ο Όρθρος της Μεγάλης Πέμπτης που αναφέρεται σε τέσσερα γεγονότα. Τον Ιερό Νιπτήρα, το πλύσιμο δηλαδή των ποδιών των μαθητών από τον Ιησού Χριστό, τον Μυστικό Δείπνο, την Προσευχή του Κυρίου στο Όρος των Ελαιών και την προδοσία του Ιούδα, δηλαδή την αρχή των Παθών του Χριστού.
Την Μεγάλη Παρασκευή με τον Επιτάφιο εορτάζουμε την κορύφωση του Ιησού Χριστού και του θείου δράματος, μετά την Σύλληψή του στο Όρος των Ελαίων. Οι Αρχιερείς ήθελαν τον θάνατό Του αποστέλλοντας τα δεινά στον Ρωμαίο διοικητή, τον Πόντιο Πιλάτο. Ο Ιησούς σύρθηκε, ενώ ο λαός προτίμησε την απελευθέρωση του Βαραβά, στασιαστή και φονιά. Αμέσως μετά αποστάλθηκε στην Αυλή του Πραιτωρίου (διοικητηρίου δηλαδή των Ρωμαίων) ενώ η μάζα τον χλεύασε ως "Βασιλιά των Ιουδαίων", πετροβολώντας και φτύνοντάς Τον στον δρόμο προς τον Γολγοθά, όπου ακολουθεί η πτώση Του. Ο Σίμωνας ο Κυρηναίος αναλαμβάνει τη μεταφορά του Σταυρού.
Η σταύρωση του Ιησού έγινε στις 9 πμ με διάρκεια 6 ωρών μέχρι τη παράδοση του Πνεύματός Του και την περιφορά του με ένα άσπρο σεντόνι από τον Ιωσήφ από την Αμαριθαία (καθώς το Σάββατο απαγορεύονται οι κηδείες). Η νηστεία της ημέρας είναι αυστηρότατη (ούτε καν λάδι παρά μόνον ξύδι και την απαγόρευση της εργασίας). Σε πολλά μέρη καίνε το ομοίωμα του Ιούδα. Παράλληλα μοιράζονται λουλούδια.
Το Μεγάλο Σάββατο είναι η ημέρα της Μεγάλης εβδομάδας μα και της Σαρακοστής εις την κάθοδο του Ιησού στον Άδη. Φρουροί φυλάνε το σώμα Του για να μη κλαπεί από τους μαθητές Του, όπως εκείνος είχε προαναγγείλει. "Ανάστα ο Ιησούς κρίνων την γην". Στις 12 τα μεσάνυχτα κλείνουν τα φώτα και διαμοιράζεται το Άγιο φως από μια δεσμίδα 33 κεριών "Δεύτε λάβετε φως" και οι ιερείς συνεχίζουν "Χριστός Ανέστη εν νεκρών θανάτω θάνατον πατήσας και τοις εν τοις μνήμασι, ζωήν χαρισάμενος". Οι πιστοί φυλάνε το φως 40 μέρες. Όσοι δεν έφτιαξαν αυγά και τσουρέκια τη Μ. Πέμπτη, το Σάββατο έχουν την τελευταία ημέρα να το κάνουν. Επίσης, γίνονται οι προετοιμασίες για τη μαγειρίτσα, το αρνί, το κατσίκι και το κοκορέτσι ώστε το Πάσχα, κινητή εορτή, όπου εορτάζουν και οι Μυροφόρες, ημέρα της Αγάπης να συναθροιστεί ολόκληρη η οικογένεια γύρω από το τραπέζι προς τιμήν Του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου