Δευτέρα 17 Ιουνίου 2013

SOCIAL MEDIA ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η συνεχής διείσδυση του Internet στη χώρα μας έχει οδηγήσει σε εκτιμήσεις ότι η πληροφόρηση στο Διαδίκτυο επηρεάζει την πολιτική κρίση άνω του 10% των ψηφοφόρων και μάλιστα αυτών που είναι πολλαπλασιαστές της κοινής γνώμης.
Ένα μεγάλο μέρος των ψηφοφόρων στις ηλικίες 18-34 ενημερώνονται κυρίως από το Διαδίκτυο , το οποίο θεωρούν ολοένα και περισσότερο πιο έγκυρο από άλλα Μέσα που τα θεωρούν υποκινούμενα.
Σήμερα ο ρόλος των social media στην κοινωνικό-πολιτική διεκδίκηση, κινητοποίηση και συμμετοχή είναι πολύ σημαντικός. Κάθε άτομο μπορεί να εκφέρει δημόσια λόγο και άποψη.
Για τους πολιτικούς είναι μεγάλο όφελος να έχουν συζήτηση με τους χρήστες και ενδεχομένως τους ψηφοφόρους τους, παρά να κάνουν έναν ατελείωτο και κουραστικό μονόλογο. Αναπτύσσουν σχέσεις με διαφορετικά κοινά, μοιράζονται την ιδέα , την γνώμη , δημιουργούν οπαδούς. Είναι μια δωρεάν επικοινωνία και μια φτηνή διαφήμιση

Το φαινόμενο Barack Obama

Η εκλογή του Αμερικάνου Προέδρου κατέδειξε με σαφή τρόπο τη δύναμη των social media στην διαμόρφωση του πολιτικού σκηνικού. Αν και ήταν λίγοι αυτοί που πίστευαν ότι ένας έγχρωμος θα μπορούσε να ήταν ο επόμενος πρόεδρος των ΗΠΑ, η αξιοποίηση του καναλιού του διαδικτύου έδωσε μια άνετη νίκη στον Barack Obama.


Τα πλεονεκτήματα από τη χρήση των social media έχουν σχέση κυρίως με την ύπαρξη ενός ευέλικτου και ανοιχτού καναλιού μετάδοσης της πληροφορίας, το οποίο διακρίνεται από τη συγκέντρωση μεγάλων κοινών, την παροχή χρηστικών εργαλείων για τη διαχείριση και τη διάδοσή της, τη δυνατότητα εύκολης παραμετροποίησης από τον χρήστη του περιβάλλοντος και των αποδεκτών στους οποίους θέλει να απευθυνθεί. Η συμμετοχή στα social media είναι δωρεάν, μπορεί να γίνει μέσω υπολογιστή, κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών και διακρίνεται από την αμεσότητα, την ταχύτητα και τη δυνατότητα παραπομπής σε κείμενα, εικόνες, δυναμικούς ή στατικούς πίνακες, σε κάθε λογής multimedia αρχεία και γενικά σε υλικό τεκμηρίωσης.

Ένα σημαντικό πλεονέκτημα των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης, το οποίο παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον ειδικά για πολιτικές δυνάμεις και κινήματα που δεν διαθέτουν κεφάλαια και προσβάσεις στα παραδοσιακά ΜΜΕ, είναι ότι στο σύμπαν των social media τα λεφτά δεν φέρνουν την ευτυχία, δηλαδή δεν παίζουν τόσο σημαντικό ρόλο όσο στο περιβάλλον των παραδοσιακών ΜΜΕ. Εδώ μετράει περισσότερο το ταλέντο, η έμπνευση, η φαντασία, η γνώση του μέσου, οι συμμαχίες – αλλά πολύ συχνά επίσης και το απρόβλεπτο, το συμπτωματικό, οι αστάθμητοι παράγοντες. Κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις επιτυγχάνονται στα social media συνθήκες τέτοιας διαφάνειας, όπου η ειλικρίνεια, η αμεσότητα ή το πάθος αυτού που εκπέμπει το μήνυμα αποκτούν μια λάμψη και το εκτοξεύουν πολύ πιο μακριά και με πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια απ’ αυτήν που ο ίδιος ο αποστολέας θα μπορούσε ποτέ να ελπίσει ή και να φανταστεί.
Θα ήταν λάθος πάντως η αποτίμηση της αξίας των social media να περιοριστεί αποκλειστικά στο ίδιο το δικό τους περιβάλλον. Πρόκειται για ανοιχτές πλατφόρμες που επιτρέπουν τη συνδυαστική αξιοποίησή τους με άλλα κανάλια διανομής της πληροφορίας όπως, για παράδειγμα, ένα portal ή ένα blog, αλλά ακόμα και με παραδοσιακά ΜΜΕ – τηλεοπτικά κανάλια, ραδιοφωνικούς σταθμούς, εφημερίδες, περιοδικά, ειδησεογραφικά πρακτορεία κ.λπ., παράγοντας έτσι πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα. Αυτός είναι ένας καλός τρόπος για τη μεγιστοποίηση των αποτελεσμάτων της επικοινωνίας, για την επίτευξη πληρέστερης κάλυψης ενός πληθυσμού στον οποίο θέλει κάποιος να απευθυνθεί, αλλά και για αύξηση της ταχύτητας και της έντασης στη μετάδοση ενός μηνύματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου